WK Voetbal 2014 in Brazilië is begonnen!

Ik heb mooie herinneringen aan het WK Voetbal. Zo zat ik op 8-jarige leeftijd in de zomer van 2002 steevast voor de buis om de mooiste wedstrijden te bekijken. Tijdens het WK wordt mijn moederland Kaapverdië helaas nooit vertegenwoordigd, maar ik ben wel altijd een enorme fan van Brazilië en Portugal geweest. In die tijd moesten we het nog doen met videobanden waar wij de leukste wedstrijden mee opnamen. Al gauw hadden we een redelijk archief aangelegd. De spelers die toentertijd in de nationale elftallen zaten, staan vandaag de dag bekend als legendes: Figo, Ronaldo, Ronaldinho, Zidane… De sfeer tijdens het WK is vaak erg goed. Hier en daar zie je in de buurt een vlag hangen. Wanneer Oranje scoort, hoor ik soms mensen vanuit de woonkamer juichen. Voetbal brengt de mensen op zulke momenten samen. Na goede wedstrijden zijn er ook genoeg afterparty’s in uitgaansgelegenheden.

Image

Fast forward naar anno 2014. Gisteren was het dan eindelijk zover. Vier lange jaren heb ik moeten wachten op het WK Voetbal in Brazilië. De openingswedstrijd werd gespeeld door het gastland en Kroatië. Als een echte supporter van Brazilië trok ik bovenstaand voetbalshirt, met mijn voornaam op de achterkant, aan. Al vanaf de eerste minuut van de wedstrijd was ik bloednerveus. Kroatië begon gevaarlijk goed en was heel alert. Brazilië leek er echter niet helemaal bij te zijn. Toen speler Marcelo een eigen doelpunt maakte, zonk mijn hart naar mijn tenen. Dit kon niet waar zijn! Na verloop van tijd begon Kroatië echter gas terug te nemen en haalde Brazilië een hoop in. De eindstand van de wedstrijd was 3-1 voor Brazilië. Neymar had twee doelpunten gemaakt en Oscar eentje.

Vanavond om 21.00 moet Oranje eraan geloven. Dan moeten onze jongens gaan bikkelen tegen Spanje. Ik verwacht dat Spanje gaat winnen, maar zeg nooit nooit. Ik zit in ieder geval weer voor de buis, met mijn oranje gelakte nagels en oranje gestifte lippen!

Kijken jullie het WK Voetbal in Brazilië? Wat vonden jullie van de openingswedstrijd gisteren? Zitten jullie vanavond weer voor de buis?

 

Geef een reactie

