Iggy Azalea – The New Classic

Hey allemaal,

Het heeft even op zich moeten laten wachten, maar daar is het dan eindelijk: mijn eerste blogpost! Ik heb lang gepiekerd over wat het onderwerp zou zijn. Gisteren zat ik het langverwachte debuutalbum The New Classic van de Australische rapster Iggy Azalea te luisteren en vandaag besloot ik er een blogpost aan te wijden.

Hoe ben ik in aanraking gekomen met haar muziek? Ik kreeg ooit de tip de video van haar nummer Work te bekijken. Ik kan me niet herinneren of ik meteen verslaafd was aan het nummer, maar na een tijdje voegde ik Work wel toe aan mijn afspeellijst met favoriete nummers op Spotify. Het is echt een anthem, dus als je motivatie/kracht nodig hebt, moet je dat nummer luisteren!

We hebben lang op Iggy’s debuutalbum moeten wachten wegens problemen met haar label e.d. – de release is ook een paar keer uitgesteld – maar nu kunnen we eindelijk allemaal een exemplaar bemachtigen!

Wat is uiteindelijk mijn mening over The New Classic? Terwijl ik dit schrijf, luister ik het album voor de tweede keer. Mijn favoriete tracks zijn:

  • Walk The Line
  • Don’t Need Y’all
  • 100
  • Change Your Life
  • Fancy
  • Work
  • Black Widow

Qua thematiek is The New Classic in tweeën te verdelen. Enerzijds gaat het over de struggle to success: mensen die niet in je geloven; vallen en weer opstaan; hard werken om je doelen te bereiken; ondanks alles zelfverzekerd blijven. Anderzijds gaat het over het vrouw zijn: betrouwbaar zijn; zelfverzekerd zijn; jouw positie in een relatie.

Aan mijn rijtje met favorieten is wel te merken dat ik de eerste helft van het album sterker vind dan de tweede helft. Die nummers blijven beter hangen en doen meer met me.

  • Walk The Line. Wát een openingstrack! Ik kreeg gewoon kippenvel door de productie en het refrein. De verses zijn lekker quotable.
  • Don’t Need Y’all is zo’n track die je luistert als je even in je eentje erop uitgaat, omdat je ergens mee zit: even wandelen of een ritje maken in je auto. De productie is erg… Rustgevend.
  • 100 heeft juist een beat die mij doet denken aan een mooie zomerdag in Spanje of Mexico (denk: mannetjes met grote flaphoeden op die gitaar spelen).
  • Change Your Life geeft mij ook een zomers gevoel. Iggy wordt hier vergezeld door collega en goede vriend T.I..
  • Fancy heeft een naar mijn mening old skool hiphop beat die het nummer erg aanstekelijk maakt. Charli XCX zingt ook nog eens een aanstekelijk refrein.
  • Work: aan dit nummer klopt alles. De productie. De spoken word gedeeltes. Iggy die aan story telling doet. Yes!
  • Black Widow is een samenwerking tussen Iggy en zangeres Rita Ora, die naast muzikale collega’s ook goede vriendinnen zijn. De beat doet denken aan Europese dance muziek, maar kent geen ‘climax’; het ‘barst niet los’. Rita’s stem past goed bij dit nummer!

Hoewel de thematiek veelzijdiger kan en beide helften van het album sterk dienen te zijn, is The New Classic zeker geen slecht begin voor Iggy Azalea. Het is een krachtig statement van één van de weinige vrouwelijke rappers. Aanstekelijk, diepgaand: het is allemaal te vinden op dit album. Iggy zal nog genoeg kansen krijgen om alleen maar beter te worden in wat ze doet en ik twijfel er niet aan dát ze beter wordt! Ik ga The New Classic kopen!

Heb jij The New Classic geluisterd? Zo ja, wat vond je ervan? Ga je het album kopen?

 Bron foto: http://rapgenius.com/albums/Iggy-azalea/The-new-classic

 

 

Geef een reactie

